SELECT ISSUE

Revista Romana de PEDIATRIE | Volumul LXIV, Nr. 3, An 2015
ISSN 1454-0398  |  e-ISSN 2069-6175
ISSN-L 1454-0398

Indexed in / abstracted by

Thomson Reuters Embase
Scopus Cross-ref
Index Copernicus
Ulrichs Ebsco Host
Medline - Ebsco PubMed

HIGHLIGHTS

Publicarea de articole stiintifice

Stimati cititori, va reamintim ca autorii primi ai articolelor stiintifice pot acumula 80 de credite EMC in urma publicarii. Daca un articol are mai multi autori, cele 80 de credite [...]

Premiul Societatii pentru autori

Incepand cu 2016, Societatea Romana de Pediatrie ofera Premiul Societatii - pentru autorii celor mai bune articole stiintifice publicate [...]

Plagiatul – in actualitate

Tema plagiatului este tot mai mult discutata in ultima vreme. Aparitia unor programe performante de cautare si identificare a similitudinilor intre texte [...]

INTOXICATIA ACUTA CU TUBERCULOSTATICE: RECUNOASTERE SI TRATAMENT

and

REZUMAT

Introducere. Deşi frecvenţa intoxicaţiilor cu izoniazidă nu este una foarte mare, reprezintă condiţii ameninţătoare de viaţă care necesită recunoaştere şi instituire promptă a tratamentului.
Material şi metodă. Autorii prezintă cazul unei paciente în vârstă de 15 ani care se internează în clinica noastră prin transfer dintr-o altă unitate medicală pentru convulsii tonico-clinice generalizate, urmate de vărsături şi comă. Pacienta este primită în Unitatea Primiri Urgenţe a spitalului nostru în comă, Glasgow 8, intubată orotraheal. Nu răspunde la stimuli verbali, dar răspunde prin agitaţie marcată la stimuli dureroşi profunzi. Are sondă nazogastrică pe care se exteriorizează lichid portocaliu, iar pe sonda urinară – urini de culoare portocalie. Pupilele sunt egale, intermediare, reactive. Reflexe osteotendinoase sunt prezente bilateral. Nu are semne de iritaţie meningeană şi nici semne neurologice de focar. Din istoricul medical al pacientei, obţinut de la mamă, am reţi nut că pacienta se afla de 4 luni în tratament cu medicamente tuberculostatice (izoniazidă, rifampicină şi vita mina B6). Pacienta îşi administra singură medicamentele.
Rezultate. Pe baza manifestărilor clinice: convulsii tonico-clonice generalizate, vărsături incoercibile şi comă, a aspectului roşu-portocaliu al lichidului gastric şi al urinii la mai mult de 6 ore de la debut, a istoricului medical al pacientei şi al analizelor paraclinice care decelează acidoză metabolică se ridică suspiciunea de intoxicaţie acută cu tuberculostatice. S-a început administrarea de tratament antidotic cu vitamina B6 cu evoluţie favorabilă.
Concluzii. Intoxicaţia acută cu izoniazidă trebuie suspectată la orice pacient care prezintă triada clasică: convulsii refractare, acidoză metabolică severă şi comă, iar tratamentul antidotic cu piridoxină trebuie sa fie disponibil în orice serviciu de urgenţe.

Cuvinte cheie: izoniazidă, acidoză metabolică, convulsii generalizate, intoxicaţie, vitamina B6

Full text | PDF

Leave a Reply